معیار های انتخاب نرم افزار چیست؟

معیار انتخاب نرم افزار حسابداری

معیارهای انتخاب نرم افزار حسابداری چیست؟

معیار انتخاب نرم افزار حسابداری : در کسب و کارهای امروزی و در بنگاه های اقتصادی در کل دنیا، استفاده از رایانه و سیستم های نوین نرم افزاری یکی از مهمترین عوامل موفقیت در استراتژی های تدوین شده می‌باشد.

تا آنجایی که انتخاب یک سیستم یکپارچه و نرم افزار تخصصی می‌تواند مهم‌ترین ابزار رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده باشد. اما سوال اینجاست این انتخاب چطور و در چه زمانی انجام گیرد تا باعث ایجاد بازدهی مثبتی و کاهش ریسک‌ها و افزایش سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی و کاهش هزینه های جاری گردد.

  • آیا نرم افزارهای سیستمی و راهبردی این قابلیت ها را دارد؟
  • آیا تا این حد مهم هستند؟

در پاسخ به این سوال باید با جرات و با صدای رسا گفت بله …

امروزه با تمام پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های موجود در کسب و کارها و وسعت بدون مرز فعالیت های اقتصادی و گستردگی فعالان این امر، هر انتخاب نا درستی می تواند خسارات بسیار زیادی را در بلند مدت و در اکثر فعالیت ها در کوتاه مدت، شامل شود.

خسارت‌هایی که گاها بسیار سخت قابل جبران می‌باشد. انتخاب نرم افزار برای هر کسب و کار نیز از همین موارد است. انتخابی که می‌تواند تمامی اسناد، دستور العمل‌ها، مراودات مالی و بازرگانی و فرایندهای سازمانی را به طور صحیح و بدون نقص اجرا و نگهداری و پایش کند و یا با عملیاتی شدن آنها خسارت بسیار قدرتمندی در انحلال کسب کار وارد کند.

با یک مثال ساده به تشریح این مورد می‌پردازیم :

نمایش سود حاصل از فعالیت های بازرگانی و خدماتی در هر کسب و کار اولین قدم برای ادامه مسیر برنامه ریزی شده است البته این مقوله با بحث سرمایه گذاری کاملا متفاوت است.

یک کارفرما بعد از انجام فعالیت های تعریف شده در کسب و کار خود می خواهد میزان سود و زیان سه ماهه خود را بررسی و نقشه راه سه ماه آینده را مشخص کند البته که بهترین و کوتاه‌ترین راه استفاده از نرم افزار مالی موجود و گرفتن گزارش از آن سیستم می‌باشد که در کسری از دقیقه قابل انجام است.

کارفرما کاملا متکی بر گزارشات واصله و خوشحال از رقم نمایشی سود فعالیت خود ادامه مسیر را با خیال آسوده ادامه می‌دهد.

اما این آخر کار نیست! چه میزان به صحت اطلاعات و گزارشات اخذ شده اطمینان است. به چه اعتمادی می‌توان بدون تجزیه و تحلیل ابتدا تا انتهای دوره مالی به این گزارشات امضای صحت گذاشت. استفاده از نرم افزارهای سازمانی و ورود علم انفورماتیک توانسته است بسیاری از این شبهات و موارد و بی اعتمادی‌ها را حل و خیال کارفرمایان را آسوده کند به شرط آنکه انتخاب سیستم از روی منطق و بررسی های کارشناسانه انجام شود که به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم.

۱-سابقه شرکت ارایه دهنده نرم افزار

۲-متخصص بودن افراد ارایه دهنده و مشاور در خصوص بحث تخصصی و عملکرد یکتای نرم افزار ارایه شده

۳-یکپارچگی کامل در تمامی امکانات و بخش های نرم افزار

۴-وجود سبد کامل نرم افزاری در خصوص نیاز های آینده انفورماتیکی

۵-استفاده از تکنولوژی های مدرن در تولید نرم افزار

۶-بومی بودن و اصالت سیستم

۷-مجوزهای مورد تایید سازمانهای ذیربط

۸-منعطف بودن نرم افزارها در خصوص اندازه کسب و کارها (کوچک – متوسط – بزرگ)

۹- تجارب موفق در کسب و کار های مختلف

۱۰-وجود SLA(Service Level Agreement توافق نامه سطح خدمات و خدمات پس از فروش مستمر و تعریف شده.

معیارهای انتخاب نرم افزار :

این موارد چند نکته در خصوص انتخاب و اجرای بهینه نرم افزارها در کسب وکارهای اقتصادی می‌باشد که به زبان کاملا ساده بیان شد امیدواریم در تمامی کسب و کارها شاهد پیشرفت و موفقیت باشیم.

نگارنده مقاله معیار انتخاب نرم افزار حسابداری : خانم سمیه پیرخدری،‌ مدرس مالی و وکیل مالیاتی

جهت برخورداری از مشاوره انتخاب نرم افزار مالی می توانید با شماره ۰۹۱۲۸۶۹۸۸۷۱ تماس بگیرید.

One thought on “معیار های انتخاب نرم افزار چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *